DOŁĄCZ DO NAS.ZOSTAŃ CZŁONKIEM NASZEJ SPOŁECZNOŚCI :)
Nasz adres mailowy: pracownia.alt@gmail.com

piątek, 3 sierpnia 2012

KOMPUTER ZABIERA UROKI ŻYCIA


Ruszyła kampania społeczna "W którym świecie żyjesz?" poświęcona problemowi nadmiernego korzystania z komputera i internetu przez dzieci i młodzież. Problemy z koncentracją, senność, gorsze wyniki w nauce, zaniedbywanie obowiązków, pogorszenie relacji ze znajomymi, rezygnacja z dawnych zainteresowań na rzecz internetu - mogą to być poważne oznaki, że dziecko przestaje kontrolować czas spędzany w sieci.

Twórcy kampanii pokreślają, że nadmierne korzystanie z internetu staje się poważnym problemem społecznym. Obecnie z internetu przynajmniej raz w tygodniu korzysta w Polsce 98 proc. dzieci w wieku 9-16 lat. Większość z nich zagląda do sieci codziennie lub prawie codziennie.

- Z ostatniego badania EU Kids Online przeprowadzonego wśród dzieci z 25 państw Europy wynika, że niedojadanie lub niedosypianie z powodu surfowania po sieci deklaruje prawie 20 proc. polskich nastolatków. Ponad 30 proc. z nich odczuwa dyskomfort, kiedy nie ma dostępu do sieci, a 35 proc. przyznaje, że internet ma niekorzystny wpływ na ich relacje z rodziną lub przyjaciółmi - mówi Anna Rywczyńska z NASK.

Psychologowie od kilku lat wskazują na uzależnienie od silnych emocji, jakie niesie internet, w tym przede wszystkim od tempa, w jakim toczą się gry komputerowe i towarzyszącej im adrenaliny.

Kampania "W którym świecie żyjesz?" realizowana jest przez Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), w skład którego wchodzą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) - instytut badawczy oraz Fundacja Dzieci Niczyje. Została ona przygotowana w ramach programu Komisji Europejskiej Safer Internet, we współpracy z niemieckim projektem klicksafe. Głównym partnerem akcji jest Fundacja Orange.

Akcja adresowana jest zarówno do dorosłych, jak i do dzieci i młodzieży. Główny przekaz kampanii: "Ci, którzy żyją w wirtualnym świecie, tracą prawdziwe życie" ma zwracać uwagę na problem nadmiernego korzystania z sieci, prowadzący do oderwania młodych ludzi od innych form aktywności realizowanych poza internetem. Przekazy medialne adresowane do dzieci puentowane są pytaniem: "W którym świecie żyjesz?", natomiast reklamy adresowane do dorosłych: "W którym świecie żyje twoje dziecko?".

W kampanii akcentowana jest rola rodziców, polegająca przede wszystkim na ustalaniu z dzieckiem i egzekwowaniu reguł korzystania z sieci, dotyczących m.in. form aktywności podejmowanych przez dziecko w internecie oraz czasu spędzanego w sieci. Chcemy podkreślić także rolę szkoły w profilaktyce zagrożeń online i potrzebę podejmowania kwestii nadmiernego korzystania z sieci w trakcie zajęć poświęconych bezpieczeństwu w internecie. Przekazy adresowane do młodych internautów zachęcają do zastanowienia się czy świat wirtualny nie zdominował ich życia i czy nie warto zmienić proporcji tak, by czerpać również z uroków życia poza siecią




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz